Recenzje

SŁOWO POWSZECHNE

Nr 241/1980

"Dyplom 80"

"Zwracam szczególną uwagę na Barbarę Cichocką z wrocławskiej pracowni doc. R. Kominka. Cichocka wykonała dwa serwisy obiadowe. Jeden utrzymany w modrej bieli posiada bardzo dyskretną, linearną srebrną dekorację i odrobinę reliefu. Drugi ozdabia ciekawą, a nie narzucającą się kalkomanią w brązowym kolorze. Pierwszy robi wrażenie serwisu przeznaczonego na uroczysty wykwintny stół, drugi na stół rodzinny, niedzielny. Obydwa posiadają w sobie coś ciepłego, sympatycznego, a przede wszystkim wyszukane piękno proporcji".

Hanna Szczawińska


WISBADEN TAGBLATT

30.06.1988

"Wrocławskie Dni Kultury w Wisbaden (BRD)"

„Podczas gdy na Zachodzie gest w stronę neoekspresjonizmu jest silnie zdominowany moda i z tego względu szybko przemija (starzeje się), wywodzi się on u artystów polskich od podstaw ekspresyjnego języka form. Tą podstawą jest w fascynujących wiszących dziełach Barbary Cichockiej natura z jej ciemną, agresywna strona. Jak zwierzęta totemowe unoszą się te archaiczno-mistyczne istot ponad pomieszczeniami, niby ptaki, owady, skorupiaki, bądź bezgłowe, bądź o głowach kobiet. Ich ciała zdają się być z igieł, strzał lub lanc. Ich agresywne oddziaływanie ma w sobie coś niesamowitego. Jednakże to napięcie grozy działa oczyszczająco i wyzwalająco, człowiek oddaje naturze swoją agresje i może spojrzeć jej w oczy, nie będąc przez nią pokonanym....”

Yerena Flici


GRYF

Nr 9 rok III 1984 r. wrzesień

„Niepotrzebny plener?"

Ceramikę Barbary Cichockiej, zwiewną w duchu secesji cechuje wyjątkowy wdzięk. Ptaki fantastyczno - symboliczne o skrzydłach jak motyle, postacie pięknych kobiet w historycznych strojach, wszystko to wyczarowane w szamocie o dyskretnych Kolorach i delikatnym rysunku”.

Teresa Skórkowa


GRYF

Nr 10 rok V 1986 październik

„Wrzesień kamedułów- czyli cichy plener"

„Tegoroczną prezentację trzeba uznać za bardzo udaną. W pracach wielu twórców zaskakuje niekonwencjonalność i bezmiar pomysłów. Do fascynujących zaliczyłbym pracę Barbary Cichockiej, które u odbiorców wywołują duże emocje”.

Piotr Ostrowski


SŁOWO POLSKIE

30 XXII rok 1987

„Ptakiem być!"

„Ekspozycja to niezwykła. Rzadko bowiem zdarza się by formy ceramiczne zyskiwały tak żywy oddźwięk w wyobraźni widza”.

„Komponowane przez Cichocką stwory - totemy, stwory-symbole kieruj ą nasze myśli ku odwiecznym tęsknotom człowieka. Jednak współczesny Ikar upostaciowany w formie wieloskrzydłowej ważki lub „szkieletu" ptaka z małą ludzką głową nie ma szans i nie próbuje już nawet oderwać się od ziemi. Z cech ptasich pozostała mu tylko drapieżność”.

„Rzeźby Cichockiej są niezwykle sugestywne, kruche i drapieżne a walory te zyskuj ą dzięki znakomitemu wyczuciu przez artystkę tworzywa, w którym pracuje. Nie ma też w nich zbędnych ozdobników, zaś prosta, wręcz ascetyczna forma uwypukla jedynie ważkie, istotne dla nas wszystkich treści”.

(hew)


SŁOWO POLSKIE

24.08.1994 r.

Kamionka w plenerze

"Bolesławiecki plener ceramiczno-rzeźbiarski to chyba jedyne w Polsce spotkania twórcze, które nieprzerwanie od trzydziestu lat gromadzą artystów z kraju i z zagranicy ... wernisaż wystawy prac Barbary Cichockiej, która prezentowana jest w BOK-u. Złożyły się na nią subtelne, wielce wysmakowane w formie kompozycje rzeźbiarskie. Łączą one w sobie niezwykłą wrażliwość artystki ze znakomitym opanowaniem przez nią tajników warszatatu ceramicznego."

EWA HAN




PANORAMA OLEŚNICKA

1994 r.

Portrety_znajomych

"W sobotę 26 marca w galerii Klubu Miejskiego w Oleśnicy otwarto wystawę prac Barbary Cichockiej ... Ogląda się tę wystawę z dużą przyjemnością, bo dziecko zawsze jest wdzięcznym tematem zarówno dla artysty, jak i dla odbiorcy. Ale nie tylko dlatego. Wszak na potretach dostrzegamy buźki dzieci bądź twarze osób dorosłych nam znajome." "

(stad)


PANORAMA OLEŚNICKA

X.1995 r.

Tablica odsłonięta

"W sobotę 14 października NSZZ "Solidarność" Pracowników Oświaty i Wychowania w Oleśnicy uczcił swoje 15-lecie, odsłaniając pamiątkową tablicę ... Napis na tablicy głosi "XV lat NSZZ "Solidarność" Pracowników Oświaty i Wychowania w Oleśnicy. 14.10.1980 - 14.10.1995". Zaprojektowała ją oleśnicka artystka - plastyk Barbara Cichocka a model wykonał Kazimierz Salamon."

(stad)


PANORAMA OLEŚNICKA

1998 r.

Oskary rozdane

„Wykonane przez oleśnicką artystkę Barbarę Cichocką statuetki z motywem Bramy Wrocławskiej odebrali z rąk burmistrza Jana Bronsia ks. proboszcz Władysława Ozimek ..., redakcja Panoramy Oleśnickiej ... oraz Waldemar Gromolak.”

(kad)


GAZETA WYBORCZA

1999 r.

Ceramiczne totemy Barbary Cichockiej

„Jej rzeźby w ceramice przywołują oczywiste skojarzenia z totemami. Totemicznym bóstwem-przodkiem zaklętym w ceramikę jest najczęściej ptak, a wic zwierzę uosabiające lekkość, ruch i przestrzeń (a także wolność i tęsknotę). Rzeźby Barbary Cichockiej zdają się więc być gotowe do lotu, tak doskonale wyrażają istotę podniebnych zwierząt. Kokietują kolorem i fakturą, poruszająco piękne w swej odmienności i inności od świata przedmiotów w królestwa grawitacji.”

GRJ


S.Urszulanki S.J.K.
Windsor, Ontario - Canada
1371 Langlois Ave. N8X 4L8

21.01.2012 r.

„Posiadamy 2 (dwa) obrazy olejne Sw. Urszuli Ledóchowskiej malowane na płótnie w Polsce przez Barbarę Aleksandrę Cichocką z Oleśnicy Śląskiej. Pierwszy z roku ok. 2000, w rozmiarach 60cm x 72cm; W opinii naszej pierwszy obraz jest b. dobry, bo posiada „głębię” duchową i fizyczną. Wyczuwamy to poprzez światło – grę kolorów, jakąś emanację podobieństwa wg. relacji osób, które Ją znały. Ten obraz znajduje się w pokoju Zgromadzenia.
Drugi obraz malowany z ok. Kanonizacji Błog. Matki Urszuli, znajduje się w kaplicy Sióstr, wielkości 40cm x 51cm. mniejszy, jest pełen wyrazu i głębi w spojrzeniu i uśmiechu, tak bardzo charakterystycznego dla Św. Urszuli.”

Copyright© 2004 - 2012 MOFORM